20150409_174116

A face performanta in oricare din multiplele discipline sportive presupune a respecta „ad literam” o serie factori, cum ar fi antrenamentul, odihna, nutritia, etc., dar poate cel mai mult conteaza stiinta din spatele programului de pregatire, fara de care nici un sportiv de elita nu ar reusi sa isi indeplineasca obiectivele.

In cazul meu, care nu sunt nici pe departe un sportiv de elita in vreo disciplina sportiva, sunt motivat de pasiune si de dorinta de a imi depasi limitele.

Un factor esential pentru orice sportiv este oxigenul si VO2 max.

Astfel, dupa o serie de antrenamente solicitante, care sper sa isi faca efectul in sezonul care de abia a inceput, m-am decis nivel de VO2 max.

De ce este oxigenul si VO2 max asa de important?

Avem nevoie de oxigen sa traim si chiar de mai mult atunci cand practicam un sport. Oxigenul este administrat in procesul respiratiei. Acesta este preluat in plamani de catre celulele rosii si distribuit catre toate celulele din corp. In timpul exercitiilor fizice, ai nevoie de mai multa energie si de aceea de mai mult oxigen.

Ce este VO2 max?

O data cu efortul fizic, volumul oxigenului folosit creste la o limita valorica: VO2 max. Acesta este volumul maxim al oxigenului pe care corpul il poate consuma pe minut in timpul exercitiilor intense. Aceste valori sunt diferite in functie de: sex, varsta, nivelul de activitate fizica. Chiar daca exercitiul continua sa creasca in intensitate, volumul de oxigen consumat nu poate trece peste VO2 max.

Majoritatea sportivilor din Romania au auzit de dr. Serban Damian, singurul nutritionist sportiv din Romania acreditat de catre Comitetul Olimpic International, presedintele RoClub Maraton si un mare alergator la randul lui, care a pus bazele centrului de nutritie sportiva Superfit, centru dotat cu aparatura ultra moderna de masurare a capacitatii VO2 max atat pentru atelti cat si pentru ciclisti.

In urma testelorDSCN8171 realizate pe banda de alergat si pe bicicleta am putut observa:

– care este consumul caloric la diferite niveluri de efort pentru ca mai apoi sa stii cat anume din caloriile pierdute trebuie suplinite;

– care este ritmul cardiac unde organismul iti consuma din grasimi pentru a produce energia sustinerii efortului pe care il faci si cand trece pe consumul de carbohidrati;

– care este pragul de unde organismul da semne de slabiciune iar nivelul acidului lactitc din muschi va ajunge la un gradul in care vei resimti crampe musculare;

– etc.

Un lucru este evident, cu cat VO2 max este mai mare, la fel va fi si capacitatea sportivului de a alerga/pedala o anumita distanta la o viteza foarte mare sau va avea capacitatea a parcurge distante foarte lungi la un anumit ritm.

 

Pentru mine a fost o experienta foarte folositoare sa vad la ce nivel sunt in acest moment si care vor fi evolutiile mele dupa primele competitii ale acestui sezon.

2 Comments

  1. Marius

    Nu ne zici si care au fost rezultatele testarii? 🙂

    • admin

      Serban decide ce rezultate elibereaza publicului, in orice caz, sunt similare cu cele ale unor sportivi cu rezultate mai bune ca mine 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>